Presenter, en tradition under förändring

present

Att ge och få presenter är en tradition som är djupt rotad i vår kultur. Enligt Konsumtionsrapporten 2017 från Göteborgs Universitetet så är presentköpandet något som ökar bland svenskar. År 2013 köpte svensken i genomsnitt presenter vid sex tillfällen vilket ökade till sju tillfällen 2016. Det är inte bara frekvensen av presentinköp som förändrats utan också hur presenter inhandlas och även om det fortfarande är vanligast att vi inhandlar julklappar i lokala butiker så inhandlade var tredje svensk majoriteten av sina julklappar på nätet enligt Svensk Handels Julrapport 2017.

Bekvämligheten med att kunna sitta hemma i lugn och ro istället för att trängas med alla andra människor i butiker har lett till att barnfamiljer i hög grad inhandlar sina julklappar på nätet. Det finns såklart också nackdelar med att inte besöka en fysisk butik eftersom man går miste om möjligheten att kunna prova produkten. Ett sätt som e-handelsföretagen använder för att kompensera för det är att de ofta erbjuder generösa villkor för ångerrätt och returer. Det har också introducerats en helt ny typ av presenter i form av digital presenter som inhandlas och nyttjas helt digitalt. Exempel på det kan vara digitala spel eller valutor som kan nyttjas för att köpa spel eller digital tillbehör i spelen.

 

 

Så hur mycket köper vi svenskar presenter för egentligen? Enligt en rapport från Nordea 2011 handlar vi presenter för 49 miljarder per år. Dyrast är bröllopspresenterna med ett snitt på 6000kr medan det är födelsedagspresenter till barn som är den present vi oftast inhandlar. Mor- och farföräldrar uppges vara den mest generösa gruppen då de ger bort presenter till ett värde av 10000kr per år.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att vi fortsätter att köpa och ge presenter i högre utsträckning en tidigare även om våra beteenden kring hur inköpen går till förändras.